FİTNE VE KIYAMET ALAMETLERİ BAHSİ
NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
52 - (2907) حدثنا
أبو كامل
الجحدري وأبو
معن، زيد بن
يزيد الرقاشي
(واللفظ لأبي
معن). قالا:
حدثنا خالد بن
الحارث. حدثنا
عبدالحميد بن
جعفر عن الأسود
بن العلاء، عن
أبي سلمة، عن
عائشة، قالت:
سمعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يقول "لا
يذهب الليل
والنهار حتى
تعبد اللات
والعزى " فقلت:
يا رسول الله! إن
كنت لأظن حين
أنزل الله: {هو
الذي أرسل
رسوله بالهدى
ودين الحق
ليظهره على
الدين كله ولو
كره المشركون}
[9 /التوبة /33] و[61
/الصف /9] أن ذلك
تاما قال "إنه
سيكون من ذلك
ما شاء الله.
ثم يبعث الله
ريحا طيبة.
فتوفى كل من
في قلبه مثقال
حبة خردل من
إيمان. فيبقى من
لا خير فيه.
فيرجعون إلى
دين آبائهم".
[ش
(لا يذهب
الليل
والنهار) أي
لا ينقطع
الزمان، ولا
تأتي القيامة.
(فتوفى) أصله
تتوفى. حذفت إحدى
التاءين. أي
تأخذ الأنفس
وافية تامة].
{52}
Bize Ebû Kâmil
El-Cahderî ile Ebû Ma'n Zeyd b. Yezid Er-Rakâşî rivayet ettiler. Lâfız Ebû
Mâ'n'ındır. (Dedilerki): Bize Hâlid b. Haris rivayet etti. (Dediki): Bize
Abdü'l-Hamîd b. Ca'fer, Esved b. Alâ'dan, o da Ebû Seleme'den, o da Âişe'den
naklen rivayet etti. (Demişki):
Ben Resululluh
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken işittim:
«Lât ile Uzza'ya
tapılmadıkça, gece ile gündüz gitmeyecektir.»
Bunun üzerine ben :
— Yâ Resûlallahî Ben zannederdim
ki Allah:
«Hak dinini müşrikler
hoşlanmasa da bütün dinlerin fevkine çıkarmak için Resulünü hidayet ve hak dini
ile gönderen odur.» [Tevbe 33, Saf 61] âyetini indirdiği vakit bu iş tamam
olmuştur, dedim.
«Şüphesiz ki, bundan
Allah'ın dilediği olacaktır. Sonra Allah güzel bîr rüzgâr gönderecek ve
kalbinde hardal tanesi kadar iman olan herkesi öldürecek, yalnız hayırsız
olanlar kalacaktır. Bunlar da babalarının dinine döneceklerdir.» buyurdular.
52-م - (2907) وحدثناه
محمد بن المثنى.
حدثنا أبو بكر
(وهو الحنفي).
حدثنا عبدالحميد
بن جعفر، بهذا
الإسناد نحوه.
{M-52}
Bize bu hadîsi Muhammed
b. Müsennâ da rivayet etti. (Dediki): Bize Ebû Bekir (bu zat El-Hanefî'dir)
rivayet etti. (Dediki): Bize A'bdü'l-Hamid b. Ca'fer bu isnadla bu hadîsin
mislini rivayet etti.
İzah:
Ebû Hureyre rivayetini
Buharı «Kitâbu'l-Fiten»'de tahric etmiştir.
Devs kadınlarının
kıpırdamasından murad; bazılarına göre Zü'l-Halasa denilen putun etrafında
tavaf ederken kıçlarının birbirlerine çarpmasidır.
Zü'l-Halasa, Devs
kabilesinin yaşadığı yerde bulunan bir puttur. Bu kabile Yemen'de Tebâle
denilen yerde yaşarlarmış. Darb-ı mesel olmuş bir tebâle daha vardır. Arablar :
«Bu iş hacılara Tebâleye gitmekten ehvendir.» derler. O Tebâle Tâif'dedir.
Hadîs-i şerif Devs kabilesinin bir gün gelip tekrar putperestliğe döneceğini
haber vermektedir.
ikinci rivayetteki gece
ile gündüzün gitmesinden murad; zamanın bitmesidir. Yâni; Lât ve Uzza
adlarındaki putlara tapılmadıkça kıyamet kopmayacaktır, demektir, Hadîs-i
şerifin izahı iman bahsinde geçmiştir.